Interview
Fotocredit: Stijn Ghijsen

Tess Milne: “Onderzoeks-tv vind ik het allerleukst om te doen”

Samen met Daan Nieber vormt Tess Milne (29) sinds vorig jaar het nieuwe onderzoeksduo van De rekenkamer. De presentatrice vertelt wat we dit seizoen zoal kunnen verwachten.

Donderdagavond is consumentenavond bij de KRO-NCRV op NPO 3. Zo zoeken Tess Milne en Daan Nieber weer uit wat bepaalde producten kosten.

Hoe bevalt het bij ‘De rekenkamer’?

“Heel erg goed! Onderzoeks-tv vind ik het allerleukst om te doen. Dingen onderzoeken en op avontuur gaan; dát is mijn drijfveer om programma’s te maken. Dus ik voel me helemaal op mijn plek bij De rekenkamer. Het eerste seizoen was nog wennen. Ik kende het team niet en had het gevoel dat ik me moest bewijzen. Nu zit ik er veel meer ontspannen en kan ik gewoon lekker nieuwsgierig zijn.”

Welke producten of diensten onderzoeken jullie dit seizoen zoal?

“We willen weten hoe het komt dat je – in vergelijking met een kunstwerk – vrij weinig voor een tatoeage betaalt, terwijl je die je hele leven met je meedraagt. Daarvoor ben ik onder meer bij een tatoeage-artiest geweest, bij wie ik zelf een tattoo heb mogen zetten! Verder: hoeveel kost het om een energydrankje te maken, hoe komt het dat de prijzen van zonnebrillen zo verschillen, waarom is een diamantring zo duur en waarom is een doosje lucifers zo goedkoop?”

Welk onderwerp heeft je het meest gefascineerd?

“Lucifers. Het maken van vuur is van essentieel belang. Toen ik in 2012 aan Expeditie Robinson meedeed, had ik er heel wat voor over gehad om een doosje lucifers te kunnen bemachtigen. Tijdens het draaien ontdekte ik dat er een behoorlijk intensief ­productieproces aan vooraf gaat; er worden zelfs bomen voor gekapt. Als je je dat allemaal realiseert, vind ik het ongelooflijk dat je voor een doosje lucifers maar een paar cent betaalt.”

Het nieuwe seizoen van De rekenkamer is vanaf donderdag 30 maart elke week om 20.30 uur te zien op NPO 3.

Tekst: Vanessa Vunderink