Interview
Fotocredit: Ruud Baan

Marlijn Weerdenburg: ‘Steeds vaker andere klanken dan die typische musicalsound’

Als presentatrice van het 'Musical Awards Gala 2024' probeert Marlijn Weerdenburg zoveel mogelijk musicals te zien. Ze is enthousiast over het afgelopen jaar: ‘Het niveau ligt in Nederland erg hoog.’

Hoe kijk je terug op het afgelopen musicaljaar?

“Ik heb nog niet alle producties gezien – ik ben nog een inhaalslag aan het maken – maar ik was helemaal ondersteboven van Les misérables. Wat een waanzinnig zangtalent. Ik kreeg zelfs mijn vriend mee, die vervolgens nog de hele week de liedjes heeft gezongen. Tegelijkertijd heb ik veel respect voor producenten die iets nieuws durven maken. In dat kader vond ik De hospita, de musical die speciaal voor Simone Kleinsma is geschreven, helemaal te gek. Zij speelt daarin echt weergaloos.”

Welke musicaltrends heb je gesignaleerd?

“Ik vind het heel tof dat ik steeds vaker andere klanken dan de typische musicalsound aan bod zie komen. Een mooi voorbeeld is Jesus Christ superstar. Regisseur Ivo van Hove heeft twee muzikanten gecast voor de hoofdrollen: Jeangu Macrooy en rockzanger Lucas Hamming. Zij nemen hun eigen geluid mee in de liedjes, waardoor de musical een heel authentieke sound krijgt. Verder valt het me op dat het niveau momenteel erg hoog ligt in Nederland. Als je auditie doet, moet je van heel goeden huize komen. Er wordt niet meer alleen gekeken naar een mooie verschijning en een goede stem: het niveau van acteren wordt steeds belangrijker. In Pretty Woman vond ik Shanna Slaap bijvoorbeeld heel goed en grappig spelen.”

Het hele interview leest u in Mikro Gids 16. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? Abonnee worden kan hier.

Tekst: Marjolein de Jong