On demand

On demand column: Making a murderer

On demand is niet meer weg te denken. Daarom licht redacteur Floris Visman iedere week een on demand-serie uit die hem opviel. Deze week is dat 'Making a murderer'.

De documentaireserie Making a murderer was begin dit jaar een gigantische hit op Netflix. Nu één van de hoofdverdachten na 10 jaar wellicht wordt vrijgelaten, laait de interesse voor de serie – en een vervolg – weer op.

Verbazing

Als er één documentaireserie is die mijn bloed doet koken, dan is dat Making a murderer wel. Je mond valt eigenlijk na de eerste aflevering al open van verbazing. Dat er zoveel misstanden binnen een politiecorps en rechtssysteem kunnen bestaan, is eigenlijk niet te bevatten.

Het systeem

Voor wie het verhaal niet kent; de Amerikaan Steven Avery zit acht jaar onterecht vast voor een verkrachting, wordt vrijgelaten en iets later weer opgepakt voor een andere moord. Hij houdt vol het niet te hebben gedaan. Hoe verder de serie vordert hoe groter het vermoeden wordt dat hij er wordt ingeluisd door ‘het systeem. Als bloedstollende thriller fantastisch, ware het niet dat het echt is.

(Tekst loopt door onder de video)

Bekentenis

Avery’s neefje Brendan Dassey speelt met zijn bekentenissen een grote rol in de veroordeling van Avery – en in die van zichzelf. Maar wat als de bekentenissen van de destijds 16-jarige zwakbegaafde jongen onder druk verkregen zijn? In de serie zie je twee gelouterde rechercheurs Dassey woorden in de mond leggen. Ze zeggen ook ‘we laten je gaan als je bekent’. Sinds wanneer mag je liegen als agent? Tip: kijk tussen de afleveringen door iets luchtigs, dat is beter voor je bloeddruk.

Vervolg

Dassey is dinsdag vrijgesproken (al is hij nog niet op vrije voeten gesteld) en dat kwam op een onverwacht moment, maar niet echt als een verrassing. Het is moeilijk om niet te veel te verklappen en dus is het beter dat ik mijn mond houd. Maar ik zeg nog één ding: er komt een vervolg op Making a murderer en Dassey’s vrijlating zou daarvoor een uitstekend begin zijn.

Tekst: Floris Visman, Beeld: Netflix