Interview
Fotocredit: Wessel de Groot

Teun van de Keuken: ‘Ik ben nogal wantrouwend aangelegd’

Journalist en programmamaker Teun van de Keuken pleit voor meer openheid en eerlijkheid. In zijn boek De supermarktsurvivalgids vertelt hij hoe consumenten zich kunnen wapenen tegen verleiding en misleiding in de supermarkt.

Waarover gaat ‘De supermarktsurvivalgids’?

“Het boek gaat over hoe producten worden gemaakt en hoe de voedingsindustrie je verleidt en misleidt. Het is gebaseerd op alle kennis die ik door de jaren heen heb opgedaan door bijvoorbeeld Keuringsdienst van waarde. Met het boek kun je je wapenen tegen manieren waarop supermarkten je proberen te verleiden. Zodat je niet thuiskomt met een pakje voor boerenomelet met prei en ui, waaraan je zelf eieren, prei en ui moet toevoegen.”

Wat is je belangrijkste tip voor supermarktgangers?

“Neem een mandje. Zo’n wagentje ziet er met een paar producten heel leeg uit. Onbewust wil je er dan meer in gooien. Terwijl een mandje snel vol zit en zwaar wordt. En lees het etiket. Dat geeft de meeste informatie over een product, niet de mooie plaatjes of spreuken voorop.”

In dit boek, maar ook in je tv-programma’s, stel je allerlei misstanden aan de kaak. Wat zijn je drijfveren?

“Ik denk dat ik nogal wantrouwend ben aangelegd. Iemand zegt iets, maar ik wil het echte verhaal achterhalen. Mijn hersenen draaien op volle toeren als ik bijvoorbeeld met een directeur door een fabriek loop voor Keuringsdienst van waarde. Als hij iets beweert en een kwartier later iets tegenovergestelds zegt, dan herinner ik hem daar aan. Het mooiste is het als er dan een kleine kortsluiting ontstaat. En dat is het fijne van tv: dat zie je meteen. Verwarring in de ogen, een iets te lange stilte of een ‘euh’. Dat ongemak vind ik leuk.”

Het hele interview leest u in Mikro Gids 2. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? Abonnee worden kan hier

Tekst: Carlijn Scheppers