Interview
Fotocredit: VPRO

Nadia Moussaid: ‘Documentaires gaan over het echte leven’

Nadia Moussaid is gek op documentaires. Het is voor haar dus een feest dat cultuurprogramma 'Mondo tijdens IDFA' helemaal in het teken staat van het documentairefestival.

Waarom houd je zo van documentaires?

“Het is zo’n prachtig medium! Documentaires gaan over het echte leven. Ze laten je als kijker de hele wereld over reizen en tonen hoe andere mensen leven. Soms is het geëngageerd, als onrecht aan de kaak wordt gesteld, maar het kan ook gaan over universele thema’s als liefde en ouderdom. Er zit zo veel vakmanschap in. Aan een documentaire van een uur wordt soms vier jaar gewerkt.”
Moussaid presenteert naast het reguliere Mondo afwisselend met Pieter van der Wielen zeven uitzendingen over spraakmakende documentaires: Mondo op IDFA. Ook dit festival verloopt anders dan andere jaren. “Normaal zijn er elke avond podiuminterviews en na afloop van de films borrels waarop het publiek de makers ontmoet. Ontzettend gaaf altijd, maar dat kan nu natuurlijk niet.”

Wat kan nog wel?

“Er komen minder buitenlandse gasten, maar we gaan proberen de regisseurs die er wel zijn in de uitzending te krijgen. Als dat niet lukt, spreken we met mensen die iets met de regio of het thema van de documentaire hebben. Zo interview ik Boris Dittrich over Welcome to Chechnya, dat gaat over LHBTI-mensen die zijn gevlucht uit Tsjetsjenië. Hij heeft zich voor hen ingezet en kent de makers.”

Zijn er meer ontmoetingen waar je naar uitziet?

“Jazeker. Ook de controversiële Nederlandse kunstenaar en filmmaker Renzo Martens is te gast. Hij maakte in 2009 de gelauwerde docu- mentaire Enjoy Poverty over Congolezen die hun armoede te gelde maken. In zijn nieuwe film White Cube stelt hij opnieuw het kolonialisme aan de kaak. Ik moet die film nog zien, maar mijn team is al laaiend enthousiast.” Nederland heeft een goede naam in de documentairewereld, dankzij makers zoals Johan van der Keuken en Joris Ivens. “Vandaar ook dat het grootste internationale documentairefestival ter wereld hier wordt gehouden. Het is wel jammer dat in Nederland de budgetten voor goede documentaires altijd te laag zijn en ze vaak op onmogelijke tijden worden uitgezonden.”

Het hele interview leest u in Mikro Gids 47. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? Abonnee worden kan hier

Tekst: Bram de Graaf