Informatief
Fotocredit: Wessel de Groot

Teun van de Keuken: ‘Er valt nog genoeg te keuren’

Elke uitzending begint met een argeloze vraag. Volgens presentator Teun van de Keuken is dat het geheim achter het succes van Keuringsdienst van waarde. ‘Mensen moeten er bij de koffieautomaat over praten.’

Zonder oordeel

De makers stappen open en zonder oordeel op een onderwerp af. Een simpele vraag, daar begint het mee. Teun: “Doordat die vragen zo argeloos zijn, kan het publiek zich ermee identificeren.” Dat is volgens hem de sleutel tot succes. Maar hoe kom je op zo’n vraag? Hij geeft een voorbeeld: “Een redacteur leest in de gebruiksaanwijzing van een antiaanbakpan dat er bij te grote hitte stofjes kunnen vrijkomen die schadelijk zijn voor vogeltjes. Wat zijn dat dan voor stoffen? En zijn die dan niet slecht voor mensen? Na die uitzending wilde ineens half Nederland van die antiaanbakpannen af.”

Kantine-index

Alle makers genieten als een uitzending zoveel teweegbrengt. “Wij noemen het de ‘kantine-index’. De dag na de uitzending moeten mensen op hun werk er in de kantine of bij de koffieautomaat over praten.” Mede vanwege de vrees voor ophef gooien niet alle producenten de deur wagenwijd open als de Keuringsdienst belt. “Unilever doet eigenlijk altijd wel mee”, zegt Teun. “Maar één keer hadden ze er geen zin in, bij een uitzending over de rare bolletjes in de pyramidezakjes van Lipton. Die thee is populair bij gezondheidstypes, maar waarom was dat spul zo zoet? We ontdekten dat die bolletjes uit suiker bestonden. Suiker in gezonde thee! Tijdens de uitzending ontploften de sociale media. De volgende dag was de thee overal in de uitverkoop. Unilever werkt sindsdien weer mee.”

Zwetsverhaal

Ook aan de uitzending over microplastics in cosmetica denkt hij nog vaak terug. “We kunnen nog zoveel zwerfvuil oprapen, zolang onze crèmes en shampoos vol zitten met overbodige plastics heeft dat weinig zin. De industrie kwam met een zwetsverhaal en het publiek was verontwaardigd. In ons programma, en later aan tafel bij Eva Jinek, lieten we een app zien waarmee je cosmetica kunt checken op microplastics: Beat The Microbead. Binnen een week zijn er toen honderdduizenden artikelen met de app gescand. Dat geeft toch een goed gevoel.”

Het hele interview leest u in Mikro Gids 36. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? Abonnee worden kan hier.

Tekst: Tijgerbloedteksten